[Aleksandr Doegin] Prins Nikolai Troebetskoi en zijn theorie van het eurasianisme

n.s.-trubeckoy
Nikolai Sergejevitsj Troebetskoi (1890-1938)

Op 16 april 1890 werd Nikolai Sergejevitsj Troebetskoi geboren, de grote Russische denker, taalkundige en stichter van de ideologische beweging van het eurasianisme. De hoofdidee van Troebetskoi was dat Rusland niet slechts een Europees land is, zoals de Russische verwesteraars beweerden, maar een bijzondere, afzonderlijke beschaving, de Russische wereld. Dit is het belangrijkste punt.

Wij zijn niet minder verschillend van Europa dan Iraniërs of Indiërs. We hebben weliswaar gemeenschappelijke wortels in de Grieks-Romeinse beschaving, maar deze beschaving onderging een schisma dat begon in de zesde eeuw, toen het West-Romeinse Rijk afgesplitst werd van Byzantium en daarna desintegreerde door de inval van de Germaanse stammen. Toen reeds werden twee identiteiten gevormd: een katholieke identiteit in het Westen en een orthodoxe identiteit in het oosten. De twee dreven geleidelijk verder en verder van elkaar weg tot in 1054 de wegen van de orthodoxe en de katholieke wereld voor eens en voor altijd scheidden. Wij Russen namen het christendom van Byzantium over en hebben deze oosterse traditie tot op vandaag behouden.

Na de val van Constantinopel aan de Turken namen wij de missie van Byzantium over. Dit is niet enkel de missie van een land, verklaarde Troebetskoi, maar ook het draagpunt van een zelfbewuste en onafhankelijke orthodoxe beschaving, haar centrum. De slavofielen onderkenden dit echter ook reeds. De innovatie van Troebetskoi en de andere eurasianisten na hem ligt in het feit dat ze bij dit Byzantijns-religieuze en culturele erfgoed ook de Turks-Mongoolse component voegden, en dat ze wezen op het feit dat de expansie van Rusland naar het oosten overeenkomsten vertoonde met de contouren van het rijk van Genghis Khan. Wij hebben dit rijk heropgebouwd, alleen niet van oost naar west zoals de Mongolen, maar van west naar oost. Dit versterkte de eigen identiteit van Rusland nog meer. De Russen verschilden van het Westen op religieus gebied dankzij Byzantium, en op geopolitiek gebied dankzij de Mongolen en de Turken, van wie we de scepter overnamen van de enorme ruimte van Eurazië, ditmaal Russisch en orthodox.

Troebetskoi stelde deze Euraziatische idee voor voor Rusland, als een orthodoxe en continentale beschaving, om aan de basis te liggen van een nieuwe wereldbeschouwing die het communisme moest vervangen.

Troebetskoi pofeteerde letterlijk dat het communisme zou ineenstorten in zoverre het geen spirituele, religieuze dimensie had, geen Christus om het te leiden. Om echter niet in de afgrond van het Westen – een vreemde beschaving voor ons – te storten, moest de Communistische Partij vervangen worden door de Euraziatische orde.

Volgens Troebetskoi en andere eurasianisten moest deze orde leiden tot sociale rechtvaardigheid en tegenstand bieden aan het Westen, maar deze ideologie ook vervolledigen met een orthodoxe, Byzantijnse dimensie en het geloof in Christus voorop stellen. Troebetskoi gebruikte hiervoor een specifieke term: ideocratie, de heerschappij van de idee.

Het eurasianisme was noch nationalisme, noch een loutere restoratie van de monarchie. Troebetskoi wilde het diepste wezen van het Russische volk en andere broedervolkeren aanspreken om samen een groot rijk te vestigen. De Euraziatische elite moest een nieuwe aristocratie worden ten dienste van God en het volk. De eurazianisten zagen in het Westen de hoofdvijand, de volledige tegenpool van onze eigen beschaving, ofwel de hoofdvijand van de mensheid, zoals Troebetskoi het noemde in zijn eerste programmatische boek Европа и человечество (1920). De boodschap van zijn boek kwam neer op de noodzaak voor de mensheid om Europa te redden, dat reeds in verval was in het begin van de 20ste eeuw. En enkel de Russen hadden de kracht om dit te doen.

Slechts de helft van de profetieën van deze grote eurasianist is bewaarheid geworden. De USSR stortte ineen omdat de prachtige idee van sociale rechtvaardigheid ingevoerd werd zonder God of zelfs tegen God. In plaats van een christelijk socialisme, werd een antichristelijk socialisme tot stand gebracht. En dit stortte ineen. Een Euraziatische orde werd niet gevestigd om de macht over te nemen van de communisten. In plaats daarvan kwamen de grootste vijanden van Rusland aan de macht: de liberalen, een veel ergere vijand van de mensheid dan de communisten.

Nu wordt veel duidelijk. Het in duidelijk dat Troebetskoi gelijk had. Wij roepen op tot de vestiging van een Euraziatische Unie, en we begrijpen des te duidelijker de ware aard van het Westen. De tweede helft van de profetie van Troebetskoi, de vestiging van een Euraziatische orde, is vanuit het standpunt van de eurasianisten de betekenis van het historische moment waarin we ons nu bevinden.

 

Bron: Александр Дугин, “Директива от 15.04.2016 – Князь Николай Трубецкой и его теория Евразийствa” voor Katehon (http://katehon.com/), Engelse vertaling door Jafe Arnold “Prince Nikolai Trubetzkoy and his theory of eurasianism” voor Eurasianist Archive (https://eurasianist-archive.com/), in het Nederlands vertaald door de Chinese Vrijwilliger

Plaats een reactie